bedre helse og livskvalitet

Er du klar til å ta ansvar for ditt eget liv og egen helse

Vi har alle forskjellige utgangspunk i forhold til helse og livskvalitet, enten du ønsker mer energi

og overskudd i hverdagen, bedre søvn, har hud-problemer, er overvektig eller har utfordringer med kroniske sykdommer og mer alvorlige helseplager.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i at en sunn og velfungerende tarm vil gi deg lysten til å leve et aktivt liv, høres det ganske logisk ut å starte oppryddingen i tarm/fordøyelsessystem.

Det er da viktig å skjønne hvor sentralt mage og tarm-systemet er. 

 

Avhengig av størrelse og kropps volum har vi omtrentlig 1.5 - 2.5 kg bakterier, forskjellige sopp arter, parasitter, virus og andre mikrober i tarmene. Mange av disse bakteriene har en så viktig funksjon at de nesten kan betraktes som et eget organ.

Kroppen har et sted mellom 30 og 40 billioner celler og litteraturen sier at i antall har vi 10 ganger flere bakterier i tarmen enn celler i hele menneske kroppen. Det betyr at vi er 90% bakterier og 10% menneske. I alt har mikrobene våre rundt 4,4 millioner gener. Disse genene samarbeider med kroppens egne 21000 gener med å operere kroppen. Dette betyr at opptil 99,5% av våre gener tilhører floraen vår. Både i antall celler og i genetikk er våre bakterier overlegent i overtall.

 

Når vi vet at bakteriene i tarmen klarer å skru av eller på gener i tarmslimhinnen og således kan endre egenskapene til slimhinneceller og andre celler i området. 

 

Eksempelvis kan bakteriene endre genetiske funksjoner i slimhinneceller slik at de mater bakteriene med spesielle næringsstoffer, andre bakterier endrer fett metabolismen og forårsaker fedme og overvekt. Det har vist seg at tarmbakterier kommuniserer med hjernen via nervesystemet og kan forårsake angst, depresjon og andre psykiske tilstander.    

Hva er gener: Et gen er en del av en DNA-tråd og er en instruksjonsbok for hvordan kroppen fungerer og hva den er laget av.  Vitenskapen sier at gener koder for egenskaper. Eksempler på egenskaper som gener koder for er hvordan vi ser ut, øyenfarge, om man kan fordøye melk, hvilken rekkefølge aminosyrer settes sammen for å lage et protein. 

Vår tarmflora er en del av oss. Derfor må vi ta vare på vår originale tarmflora ved å gi den de riktige næringsstoffene, og ikke bytte dem ut med eksterne bakterier.

HVORDAN PÅVIRKER TARMEN VEKTEN VÅR?

Det er bevist at tarmfloraen har direkte innvirkning på hvordan fett brukes i kroppen vår.

Slanke mennesker har andre bakterier enn overvektige. Tarmens tilstand påvirker hvordan vår mat enten brukes som energi eller lagres som fett. En lekk tarm kan slippe over ufullstendig nedbrutte næringsstoffer, tarmmikrober og toksiner som skaper inflammasjoner, som igjen fører til fedme.

Å gjenopprette en god flora kan ha en effekt på vektregulering.

HVA ER LEKK TARM SYNDROM?

Lekk Tarm Syndromet eller hyperpermeabelt tarmepitel kommer fra det engelske Leaky

Gut Syndrom

 

Selv om dette rammer millioner av mennesker, og er bekreftet av vitenskapen,

så går dette fortsatt oftest udiagnostisert. Selv om mange forskere i økende

grad erkjenner viktigheten av mage-tarmkanalen i utviklingen av allergiske

og autoimmune sykdommer, så er LGS ikke anerkjent av de fleste medisinske

fagfolk.

Økt intestinal permeabilitet begynner med betennelse og irritasjon av slimhinnen i fordøyelseskanalen. Over tid, begynner slimhinnen å brytes ned. Unormalt store

avstander mellom cellene i tarmveggen tillater opptak av giftige stoffer i blodet som

under sunnere omstendigheter, ville blitt frastøtt og eliminert.

 

 

 

 

 

Store gap mellom tarmcellene gjør at bakterier, sopp, parasitter og deres giftstoffer, ufordøyde matpartikler og avfall passerer gjennom en skadet, hyperpermeabel eller "lekk" tarmvegg direkte til blodet.

 

Etter kort tid blir leveren overbelastet med fremmede elementer og giftstoffer. Immunforsvaret blir svekket etter å ha blitt kontinuerlig angrepet av uønskede stoffer. Hvis leveren ikke klarer å fjerne disse elementene så må de deponeres andre steder i kroppen, for eksempel i hud, muskler, ledd, hjernen, organer og kjertler. Dermed sprer inflammasjonstilstander seg som en brann i kroppen.

 

Både immunforsvaret og ditt hormonelle system blir utmattet etter å ha forsøkt å holde tritt med både stress av intestinal permeabilitet sammen med stress i hverdagen. Kroppen er ikke laget for å håndtere dette kroniske stresset på en effektiv måte siden det aldri blir tid til skikkelig hvile og reparasjon.

 

Det har blitt anslått at 90% av alle kroniske symptomer og kroniske tilstander er knyttet mot dårlig eller sviktende tarmhelse. Hvis du tar en titt på den lange listen over symptomer knyttet mot LGS, så vil du lett forstå hvordan dette henger sammen.

 

Mer kommer :-)

Fordøyelsessystemet er viktig i forhold til spalting av mat og opptak av næringsstoffer

 

 

HVORDAN PÅVIRKER FLORAEN HUDEN VÅR?

Det er neppe noen ting som har større innflytelse på vår hud eller helse enn vår mikrobiota.

Den dekker alle slimhinner i kroppen og hele vår hud. Vår flora beskytter vår hud både utvendig og innvendig, og ikke minst, den påvirker hvor raskt vi eldes.

Det er bevist at hudproblemer har sammenheng med problemer i tarmen. Huden reflekterer vår egen helsetilstand. Huden er et utskillingsorgan. Vi skiller ut toksiner og avfallsstoffer gjennom huden. Hvis en lekk tarm slipper ut mye toksiner til kroppen kan dette påvirke huden.

En fin hud avhenger av regelmessig tilgang på sunne næringsstoffer. Dette avhenger at tarmen gjør jobben sin. En velfungerende tarm har en svært positiv innvirkning på hudkvaliteten.

Å bygge opp en god tarmfunksjon kan være krevende, da man skal ta høyde for noen endringer i livsstilen, herunder kosthold, stressmestring, etc.

OPTIMAL FORDØYELSE FOR OPTIMAL TRENING

En sunn og velfungerende tarm vil gi deg lysten til å leve et aktivt liv.

Kombinasjon av en sunt fordøyelsessystem og trening kan gi oss mange fordeler:

  • Økt prestasjon

  • Mer energi

  • Forbedrede resultater

  • Overskudd

  • Livsglede

  • Velvære

  • Bedre helse og livskvalitet

  • Bedret muskeltone

  • Lavere fettprosent

  • Hvordan påvirker trening fordøyelsen på godt og vondt?

  • Hvordan kan vi kan støtte tarmen for å oppnå best mulig effekt av treningen?

  • Hvordan beskytte tarmen fra stressbelastningen av langvarig, intensiv trening?

 

TARMHELSE OG TRENING

Hvorfor er det viktig for idrettsfolk å ha et godt fungerende fordøyelsessystem?

Hva vi spiser og måten vi fordøyer maten på har stor betydning for våre prestasjoner innen idrett.

En idrettsutøvers resultater avhenger av at maten brytes ned til riktig størrelse og tas opp i kroppen. På denne måten kan energilagrene fylles opp igjen til neste økt. Maten vi spiser er energi og byggestoffer. Vi trenger rikelig tilførsel av begge deler for å ha utbytte av treningen.

Proteiner skal brytes ned til aminosyrer og tas opp i kroppen for at muskelcellene skal bygges opp igjen og bli sterkere. Hvis disse aminosyrene ikke kommer inn i kroppen vil resultatene bli at man «bruker opp» muskulaturen sin. Kroppen har evne til å bryte ned muskelceller for å skaffe seg aminosyrer eller omdanne dem til energi. Ofte vil kroppen prioritere muskelceller foran fettceller som energikilde når vi har mangel på dette.

Det snakkes ofte om hvor mye proteiner man skal spise, men det som er minst like viktig er rett og slett hvilken evne vi har til å bryte dem ned til aminosyrer og ta dem opp i kroppen. Proteiner som ikke brytes ned tilfredsstillende kan være med på å skape matintoleranse og immunreaksjoner i kroppen. Derfor avhenger vi av å ha en fordøyelse som er i stand til å utføre denne jobben. Da vil kroppen være i stand til å omdanne maten du spiser til energi og skaffe de byggestoffene som trengs til gjenoppbygging av kroppen etter en treningsøkt.

Når fordøyelsen virker optimalt forbedres resultatene. Man får bedre energi. Man kan få et høynet oksygenopptak. Man henter seg raskere inn igjen etter trening. Man plages mindre av surhet i kroppen, da en god fordøyelse er viktig for pH i kroppen.

Ikke minst er det viktig å vite at vår evne til å produsere rikelig med røde blodlegemer som frakter oksygen til cellene er avhengig at vi får de nødvendige næringsstoffene til å danne dem. Uten oksygen, ingen energi.

Hvilke faktorer er viktig for å få bedre resultater innen trening?

  • Balanse i fordøyelsessystemet. Herunder korrekt nedbryting av mat og opptak inn i kroppen.

  • Kostholdet, herunder riktige spiseteknikker og spising til rett tid.

  • Balanse i fettsyrene (riktig forhold mellom omega 3 – og omega 6).

  • Tilstrekkelig tilførsel av mineraler (elektrolytter) og vitaminer i kosten.

  • Tilstrekkelig hvile etter trening.

 

Mange trener i forbindelse med en diett for å gå ned i vekt. Her er det viktig å vite at man bør ha tilstrekkelig inntak av næring for å holde metabolismen i gang. For lite inntak av næring forteller kroppen vår at det er lite tilgang på mat, og da vil den gå over i sparebluss og heller tære på musklene enn på fettet. Ønskedrømmen til mange som trener er å redusere fettmengden samtidig som man øker muskelmasse og blir i bedre form. Det er vanskelig å få til. Men når fordøyelse og metabolisme fungerer riktig, så er dette godt mulig.

Hvorfor er fysisk aktivitet sunt for tarmen din?

Fordelene med fysisk aktivitet er vel kjente. Økt muskelmasse øker forbrenningen, noe som gjør en sunn vekt lettere å vedlikeholde. Regelmessig fysisk aktivitet bidrar til å forbedre bentetthet og kan forebygge og til og med reversere osteoporose. Fysisk aktivitet bidrar til å regulere nivåer og følsomhet for mange essensielle hormoner. Det øker også humøret ved å direkte påvirke flere nevrotransmittere. Regelmessig moderat fysisk aktivitet reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer, type 2 diabetes, depresjon, og visse typer kreft. Noen studier viser at trening har en beskyttende effekt på tarmen, ved å påvirke alvorlighetsgrad av betennelser. Det vises også til at det er gunstig for sammensetningen av tarmfloraen.

En rekke studier har vist at fysisk aktivitet bedrer psykisk velvære og humør samt vår evne til å takle kronisk og akutt stress. For eksempel er mengden av kortisol utskilt som respons på et akutt psykisk stress mye lavere for trente enn for utrente. En rekke studier har vist at vår evne til å takle stressfaktorer reduseres jo mindre vi trener. Det er, imidlertid, ikke slik at jo mer vi trener desto sunnere blir vi.

Kan for mye trening virkelig skade tarmen?

Når det gjelder trening, er det den gylne middelvei som gir helsemessige fordeler. For lite aktivitet er forbundet med skadelige helseeffekter, blant annet et svekket immunforsvar og redusert motstand mot stress. Men for anstrengende og intens aktivitet med lite hvile påvirker også helsen negativt, inkludert feilregulert kortisol, økt mottakelighet for immunrelaterte sykdommer og infeksjoner, og en lekk tarm.

Hva er egentlig en "lekk tarm"?

Tarmen er en barriere mellom innsiden av kroppen din og verden utenfor. Tarmen er en unik barriere. Dens oppgave er å slippe viktige næringsstoffer inn i kroppen mens den holder alt annet ute. Næringsstoffer slippes inn i kroppen gjennom en rekke tett kontrollerte mekanismer.

En lekk tarm, eller mer teknisk "økt intestinal permeabilitet", betyr at ting kan komme gjennom barrieren som ikke var ment til å komme gjennom. Dette skjer når enten epitelceller eller de tette forbindelsene (tight junctions) er skadde. Og rett på den andre siden av denne barrieren er 80% av kroppens immunforsvar, klar til å angripe alt som prøver å krysse barrieren. Så, når du har en lekk tarm, har du også et aktivert immunsystem.

Hva som kan lekke inn i kroppen er små substanser, som ufullstendig fordøyde proteiner, bakterier eller bakteriefragmenter, smittsomme organismer, og avfallsstoffer, som alle stimulerer immunsystemet på den andre siden. Noen stoffer forårsaker generell betennelse over hele kroppen, mens andre stoffer stimulerer målrettede angrep fra immunsystemet (for eksempel kan en matintoleranse eller allergi skyldes at ufullstendig fordøyde proteiner lekker inn i kroppen). De mange symptomer og helsetilstander relatert til lekk tarm er forårsaket av denne stimulering av immunsystemet.

Intens aktivitet og tarmhelse.
Mange er i disse dager kjent med at maten vi spiser kan påvirke barrieren i tarmen. Men hvordan kan trening føre til en lekk tarm? Det burde egentlig ikke komme som en overraskelse at intense og anstrengende aktiviteter forårsaker mageproblemer. Opptil halvparten av alle langdistanseløpere opplever diaréliknende tilstander. Symptomene inkluderer svimmelhet, kvalme, mage eller tarmkramper, oppkast og diaré, som forekommer hovedsakelig mens de løper. Alt dette er symptomer på at noe mer snikende skjer i tarmen.

Selv om ikke alle utholdenhetsutøvere merker disse symptomene, ser hard trening ut til å øke gjennomtrengeligheten i tarmen hos alle som driver regelmessig intens trening, om enn i varierende grad. En rekke studier har dokumentert økt intestinal permeabilitet hos idrettsutøvere som ikke hadde symptomer på tarmproblemer. Og en studie viste at godt trente idrettsutøvere som led av gastrointestinale symptomer utløst av trening opplevde betydelig mer intestinal permeabilitet etter trening enn idrettsutøvere uten symptomer.

Hvordan skjer dette?

Måten trening øker intestinal permeabilitet på er mangesidig. Først er intens aktivitet et stress på kroppen og aktiverer «fight-or-flight» respons. Dette fører til utskillelse av to viktige hormoner som direkte påvirker tarmhelsen. Den mest kjente av disse hormonene er stresshormonet kortisol. Denne sekresjonen av kortisol kan direkte påvirke integriteten til barrieren i tarmen. Meget høy kortisol forandrer de tette forbindelsene, slik at tarmen blir mer gjennomtrengelig. I tillegg vil høyt kortisol redusere tarmens motilitet, redusere slimproduksjon i tarmen (av slimceller), hemme fordøyelse (ved reduksjon av pankreas-enzym sekresjon og galleblærefunksjonen), senke intestinal blodstrøm, og kan til og med direkte forandre tarmens mikroflora.

Imidlertid er stressrespons ikke den eneste måten at trening kan føre til en lekk tarm.


For å prioritere blodstrømmen til hjertet og skjelettmuskulaturen under trening, ledes blodstrømmen vekk fra mage-tarmkanalen og andre organer som lever og milt. Denne mangelen på tilstrekkelig blodstrøm kan resultere i det som kalles iskemisk skade (skade som skyldes utilstrekkelig blodtilførsel til tarmen), noe som forstyrrer tarmbarrieren og dermed øker intestinal permeabilitet.

Det er også en sterk sammenheng mellom inntak av sukkerholdige sportsdrikker og symptomer på tarmproblemer hos utholdenhetsutøvere. Hard trening hemmer bevegelsen av mat fra magesekken til tynntarmen, noe som ytterligere hemmes etter hvert som konsentrasjonen av karbohydrater og salt i magen øker. Så sukkerholdige sportsdrikker kan faktisk gjøre problemet verre. Selvfølgelig fører dehydrering også til økte symptomer.

Probiotisk behandling kan bidra til å beskytte tarmen fra økt permeabilitet forårsaket av hard trening. En studie viste at probiotiske tilskudd reduserte mengden av proinflammatoriske cytokiner i blodet etter hard trening av mannlige idrettsutøvere og reduserte mengder av zonulin (et protein som åpner opp tette forbindelser mellom tarmens epitelceller) påvises i avføringen.

Løpere, syklister og triatlonutøvere har blitt studert for dysfunksjon i tarmbarrieren, utløst av anstrengende trening. Selv om det ikke har vært noen definitive studier på sammenhengen mellom utholdenhetstrening og intestinal permeabilitet, så avhenger problemet sannsynligvis av hvor hardt man trener og hvor mye hviletid man har mellom settene. Høy intensitet, og treningsøkter med kort hvile har vist seg å øke kortisol sekresjon mer enn tradisjonell styrketrening.

I motsetning til dette, kan vanlig trening ved en forholdsvis lav intensitet beskytte mage-tarmkanalen fra å bli syk. Det er dokumentert at fysisk aktivitet reduserer risikoen for tykktarmskreft, gallestein, tykktarmsbetennelse, og inflammatorisk tarmsykdom, som er enda et argument for økt fysisk aktivitet og samtidig unngå hard trening. Igjen, det er den gylne middelvei som gjelder.

For de som sitter i sofaen er det mye å hente på å øke aktivitetsnivået, det finnes et utall aktivitets- og treningstilbud som vil øke velvære, redusere ditt stress og redusere risikoen for sykdommer.

For aktive idrettsfolk er det viktig å vite at de prestasjoner man ønsker å oppnå avhenger av at tarmen fungerer optimalt. Vi vet at svært intensiv trening kan belaste tarmen hardt, og derfor er det viktig å vite hvordan du skal best mulig ta vare på tarmen når du trener. Atleter er i mye større grad avhengig av at man er i stand til å fordøye maten man spiser på best mulig måte slik at den tas opp i kroppen og gir næring til cellene sine. Proteiner skal nedbrytes til aminosyrer for at muskulaturen skal kunne bygges opp igjen etter at den brytes ned ved trening. Og energilagrene skal fylles opp igjen etter endt treningsøkt og være klare til neste trening. Derfor må fordøyelsen spille på parti med deg. Resultater og prestasjoner avhenger av disse viktige faktorene.

Det går an å beskytte tarmen mot skadevirkningene fra veldig intens trening.

For alle andre som trener mer moderat, eller de som gjerne ønsker eller burde gjøre det, så er det mange gevinster ved treningen. Og vi kan fortelle deg hvordan du kan optimalisere tarmen ved trening.

For de som ønsker å regulere vekten i kombinasjon med trening er det viktig å vite at tarmfloraen i stor grad er med på å styre lagringen av fett på kroppen. En balanse eller symbiose i tarmfloraen kan være avgjørende for å oppnå permanente resultater.

Enten omdannes maten vi spises til energi eller så lagres den som fett på kroppen. Den gjør ikke begge deler.

Hvilke metoder bruker vi for å styrke tarmfloraen og optimalisere tarmen?

Vi har lang erfaring innen dette. Det viktigste er å ta fatt i kostholdet, og erstatte mat som skaper inflammasjoner med næringsrik, antiinflammatorisk mat. Vi anbefaler prebiotisk mat og fermentert mat som støtter floraen, og gir viktige næringsstoffer til tarmen.

Hvilke resultater kan vi regne med når tarmen virker på sitt beste?

De fleste vil merke bedret energi, det går lettere å trene, man restituerer seg raskere etter treningen. Mange vil nok merke at de holder ut lengere før de blir slitne. Musklene får de aminosyrene de trenger for å bli større og sterke. Og vekten blir lettere å regulere.

Og så må vi legge til at vi kan ikke hjelpe til med å bli bedre på trening uten at det har en god effekt på resten av helsen. En god tarm er godt for hele kroppen og kan gi økt velvære.

Dette er derfor for de som ønsker å forbedre sine prestasjoner innen idrett og andre aktiviteter, og som er villige til å jobbe med sitt kosthold og sin livsstil.